Historien om Andreas' (nuværende bestyrelsesmedlem og kasserer) konfirmation og Vespa 50
Andreas store dag
Så oprandt den store dag, hvor klubbens og landets eneste juniormedlem af en Vespa klub skulle konfirmeres, og jeg havde lavet en aftale med Andreas forælder om at jeg skulle afhente ham efter højtideligheden i kirken, på ”the red devil”
Alle havde i dagene op til dagen været spændt på hvordan vejret ville blive, idet vejrudsigterne ikke lovede det bedste kørevejr, men vi besluttede alligevel at forsætte med forberedelserne, så ”the red devil” kunne komme til at se standsmæssigt ud, selvfølgelig med den tanke i baghovedet om dens vilje og opsætsighed, som jeg tidligere har beskrevet, så tanken om fiasko måtte der jo tages forbehold for i forberedelserne.
Weekenden før selve konfirmationen blev ” the red devil” hevet ud af stalden, og luftet på en tur på 62 km, og blev flere gange på turen forsøgsvis stoppet og startet uden, at der var nogen problemer i det.
Så den 27 april kl.0900 skulle de sidste forberedelser tages, der skulle jo monteres festflag, klubbanner og frisk udsprungne bøgegrene skulle sættes på, og hvad sker så! Jo vor herre i det høje besluttede at åbne for de helt store sluser, og en byge af de helt store dimissioner væltede ned, men jeg besluttede mig for, at dette alligevel ikke skulle forhindre mig i, at køre op til kirken for at vise flaget.
Vel ankommet til kirkepladsen, i styrtende regn uden problemer, måtte jeg konstatere at våbenhuset allerede var helt fyldt op med andre som ventede på at konfirmanderne skulle komme ud, så jeg parkerede ”the red devil” i pæn position uden for våbenhuset, og gav mig til at vente, og nyde de toner som slap ud fra kirkens orgel, samtidig med at jeg bad til de høje magter om at lukke for sluserne.
Jeg er ellers ikke kendt for at være en særlig troende menneske, men det kunne jo være at man kunne få lidt for de penge man igennem tiderne har betalt i kirkeskat, og sandelig om ikke mine bønner er blevet hørt et eller andet sted, for kl.10.05 holdt det op med at regne, og kl. 1010, bryder solen igennem et hul i skyerne. Kl.10.15 præcis begyndte alle gæsterne efterfulgt af konfirmanderne ud fra kirken.
Andreas spottede straks ”the red devil” og stilede straks hen imod den med et stort smil på læberne, efter at han havde modtaget de traditionelle lykønskninger, begyndte han at iføre sig styrthjelmen (af den gamle slags).
Og sådan klargjort til køreturen, kunne jeg påbegynde startproceduren, og tænkte samtidig, at nu starter du f….. din Røde djævel, og igen nåede mine bønner åbenbart frem til rette sted, for den startede i første kick, og alle og i særdeleshed Andreas og jeg selv var et stort smil.
Vi forlod derefter kirkepladsen, i et hav af smil og pegende finger, og kunne indlede vores parade tur som bl.a., bragte os forbi en af byens andre kirker, hvor der også var forsamlet konfirmander, hvorefter vi forsatte hjem til Andreas, hvor en fra den lokale avis fotografer, stod klar til at tage billeder af os når vi ankom.
Men om hvorvidt disse billeder kommer i avisen ved jeg ikke noget om, men at det var en helt igennem vellykket arrangement det hersker der ingen tvivl om.
For god ordens skyld, skal jeg gøre eventuelle læser opmærksom på, at Andreas og undertegnede har et lille projekt kørende som går ud på at renovere en Vespa 50, som gerne skulle være færdig til Andreas bliver 16 år, i øvrigt så brugte Andreas forældre det nymalede karosseri af denne til sangskjuler.
Ole Tanggaard
Driver of ”The red devil”
November 2007
2004
Marathonmanden
SCOOTERHISTORIE: 1950’erne var scooternes gyldne tiår. Den blev mest anvendt som et nyttigt køretøj, men også til længere ferierejser og mere pjankede ting. Her er beretningen om en scooterentusiast med fotos fra hans eget album. Se hele artiklen her.
2008
The red devil - af Ole Tanggaard
Her hvor årets kører sæson er ved at gå på hæld, er det tiden at gøre status for året med ” Den røde djævel” min Vespa super 150 årgang 1955.
En Vespa som tilsyneladende har sit helt eget liv og vilje, for den starter og køre Kun når den selv vil. Se hele artiklen her.
2012
En forårsdag i helvede - af Ole Tanggaard
En kort beretning, om en kølig og blæsende hjemtur fra et rigtig godt arrangement med Fyn Klubben. Jeg havde som skrevet ovenfor, deltaget i Fyn Klubbens arrangement ”Fyn rundt” den 12. maj sammen med en flok andre Vespister, et arrangement som
fortjener stor ros til Klubben. Se artiklen i Vespa Journalen, august 2012 - på side 5.