Historien om Andreas' (nuværende bestyrelsesmedlem og kasserer) konfirmation og Vespa 50

andreas1Andreas store dag

Så oprandt den store dag, hvor klubbens og landets eneste juniormedlem af en Vespa klub skulle konfirmeres, og jeg havde lavet en aftale med Andreas forælder om at jeg skulle afhente ham efter højtideligheden i kirken, på ”the red devil”

Alle havde i dagene op til dagen været spændt på hvordan vejret ville blive, idet vejrudsigterne ikke lovede det bedste kørevejr, men vi besluttede alligevel at forsætte med forberedelserne, så ”the red devil” kunne komme til at se standsmæssigt ud, selvfølgelig med den tanke i baghovedet om dens vilje og opsætsighed, som jeg tidligere har beskrevet, så tanken om fiasko måtte der jo tages forbehold for i forberedelserne.

Weekenden før selve konfirmationen blev ” the red devil” hevet ud af stalden, og luftet på en tur på 62 km, og blev flere gange på turen forsøgsvis stoppet og startet uden, at der var nogen problemer i det.

Så den 27 april kl.0900 skulle de sidste forberedelser tages, der skulle jo monteres festflag, klubbanner og frisk udsprungne bøgegrene skulle sættes på, og hvad sker så! Jo vor herre i det høje besluttede at åbne for de helt store sluser, og en byge af de helt store dimissioner væltede ned, men jeg besluttede mig for, at dette alligevel ikke skulle forhindre mig i, at køre op til kirken for at vise flaget.

andreas2aVel ankommet til kirkepladsen, i styrtende regn uden problemer, måtte jeg konstatere at våbenhuset allerede var helt fyldt op med andre som ventede på at konfirmanderne skulle komme ud, så jeg parkerede ”the red devil” i pæn position uden for våbenhuset, og gav mig til at vente, og nyde de toner som slap ud fra kirkens orgel, samtidig med at jeg bad til de høje magter om at lukke for sluserne.

Jeg er ellers ikke kendt for at være en særlig troende menneske, men det kunne jo være at man kunne få lidt for de penge man igennem tiderne har betalt i kirkeskat, og sandelig om ikke mine bønner er blevet hørt et eller andet sted, for kl.10.05 holdt det op med at regne, og kl. 1010, bryder solen igennem et hul i skyerne. Kl.10.15 præcis begyndte alle gæsterne efterfulgt af konfirmanderne ud fra kirken.

Andreas spottede straks ”the red devil” og stilede straks hen imod den med et stort smil på læberne, efter at han havde modtaget de traditionelle lykønskninger, begyndte han at iføre sig styrthjelmen (af den gamle slags).

Og sådan klargjort til køreturen, kunne jeg påbegynde startproceduren, og tænkte samtidig, at nu starter du f….. din Røde djævel, og igen nåede mine bønner åbenbart frem til rette sted, for den startede i første kick, og alle og i særdeleshed Andreas og jeg selv var et stort smil.

andreas3Vi forlod derefter kirkepladsen, i et hav af smil og pegende finger, og kunne indlede vores parade tur som bl.a., bragte os forbi en af byens andre kirker, hvor der også var forsamlet konfirmander, hvorefter vi forsatte hjem til Andreas, hvor en fra den lokale avis fotografer, stod klar til at tage billeder af os når vi ankom.


Men om hvorvidt disse billeder kommer i avisen ved jeg ikke noget om, men at det var en helt igennem vellykket arrangement det hersker der ingen tvivl om.

For god ordens skyld, skal jeg gøre eventuelle læser opmærksom på, at Andreas og undertegnede har et lille projekt kørende som går ud på at renovere en Vespa 50, som gerne skulle være færdig til Andreas bliver 16 år, i øvrigt så brugte Andreas forældre det nymalede karosseri af denne til sangskjuler.

Ole Tanggaard

Driver of ”The red devil”

November 2007 
”Malurt i bægeret”
 
Ja så er vi kommet halvvejen igennem denne vinter, og er godt på vej til en forhåbentlig mere solrig køresæson i år end den forrige sæson, og man begynder så småt at få vride fornemmelser i højere hånd, ligesom man er begyndt at planlægge hvad man skal deltage i, af de forskellige tilbud som Klubberne arranger, og i den forbindelse vil jeg opfordre de forskellige Klubbers medlemmer til at slutte op omkring disse arrangementer, for det er nu sjover jo flere man køre sammen på en tur. 
Jeg er godt klar over at en hel del medlemmer af klubberne kun er medlem p.g.a. muligheden for, at få en billig forsikring, principielt er jeg modstande af en sådan holdning, da jeg mener, at når man har et ældre klassisk køretøj har man jo også en interesse som man kan dele med ligesindede, så mød nu op selv om vi er ”Hvepse” så stikker vi ikke. 
Det andet som jeg vil som jeg vil kalde ”Malurt i bægeret” er at jeg i dag har Modtaget det seneste nummer af ”Vespa Journalen” og med stor interesse Læst denne, og dermed faldet over nogle ting som jeg mener, kunne være bedre bl.a., beskæringen af de forskellige artikler nogle har man ovenover skrevet at disse er en forsættelse af en tidligere bragt artikel andre kan man ligefrem se er forkortet uden at dette er nævnt bl.a., Poul Erik Hansen fra Århus artikel om Goggotur 07 ved at læse det første afsnit i artiklen får man helt klar en fornemmelse af at der mangler noget. 
Ligeledes har jeg selv tidligere indsendt et indlæg som var blevet beskåret, Dette er til dels i orden men så bør man nævne at indlægget af den ene eller anden grund er forkortet. 
Derudover har jeg et forslag til Vespa klub Danmark hvad med at arrangere en én dags stjerneløb hvor vi fra de forskellige klubber køre mod et nærmere fastsat mål og mødes et par timer for så derefter at returner hjem igen et sådant stjerneløb vil kunne tilrettelægges da de forskellige klubbers geografiske placering ikke er lang fra hinanden så et centralt interesant Museum, kultur seværdighed eller andet kan findes inden for 60 km. 
Til slut vil jeg ønske alle en forhåbentlig god sæson, vi ses til Oldtimer træf i Gråsten den 31. Maj, træf i Århus til August mv.
Ole Tanggaard

2004

Marathonmanden 

SCOOTERHISTORIE: 1950’erne var scooternes gyldne tiår. Den blev mest anvendt som et nyttigt køretøj, men også til længere ferierejser og mere pjankede ting. Her er beretningen om en scooterentusiast med fotos fra hans eget album. Se hele artiklen her.

2008

The red devil - af Ole Tanggaard

Her hvor årets kører sæson er ved at gå på hæld, er det tiden at gøre status for året med ” Den røde djævel” min Vespa super 150 årgang 1955.
En Vespa som tilsyneladende har sit helt eget liv og vilje, for den starter og køre Kun når den selv vil. Se hele artiklen her.

2012

En forårsdag i helvede - af Ole Tanggaard 

En kort beretning, om en kølig og blæsende hjemtur fra et rigtig godt arrangement med Fyn Klubben. Jeg havde som skrevet ovenfor, deltaget i Fyn Klubbens arrangement ”Fyn rundt” den 12. maj sammen med en flok andre Vespister, et arrangement som
fortjener stor ros til Klubben. Se artiklen i Vespa Journalen, august 2012 - på side 5.

 

 

 

 

 

 

  

fb