modelScooteren blev opfundet i 1947 som et billigt alternativ til bilen i det krigshærgede Europa. Vespa (som betyder "hveps" på italiensk) var resultatet af Enrico Piaggio vilje til at skabe et levedygtigt alternativ til bilen for masserne.

En scooter blev produceret, er baseret på en lille motorcykel lavet til faldskærmsudspringere. Prototypen, kendt som MP 5, fik tilnavnet "Paperino" (den italienske navn for Anders And) på grund af sin mærkelige form, men Enrico Piaggio kunne ikke lide det, og han spurgte Corradino D'Ascanio at redesigne det.

Corradino D'Ascanio havde kun behov for et par dage til at forfine sin idé, og forberede de første tegninger af Vespa, først produceret i Pontedera i april 1946. Det fik sit navn fra Enrico Piaggio selv, der, ser på MP 6 prototype med sin brede centrale del, hvor rytteren sad og den smalle "talje", udbrød: "Det ligner en hveps!« Og så Vespa blev født.

Fra skepsis til "mirakel"

Producenter og markedet eksperter blev delt: på den ene side de mennesker, der så Vespa som realiseringen af en genial idé, og på den anden skeptikerne, der var snart til at skifte mening. I de sidste måneder af 1947 eksploderede produktion og følgende år Vespa 125 dukkede op, en større model, der blev hurtigt fast etableret som efterfølgeren til den første Vespa 98.

Vespa "mirakel" var blevet virkelighed, og output voksede konstant; i 1946, Piaggio sætte 2,484 scootere på markedet. Disse blev 10.535 året efter, og i 1948 produktionen havde nået 19.822.

1956 - Vespa når en million

Vespa blev kopieret og efterlignet på tusind måder, men det unikke i køretøjet sikrede Piaggio en lang periode med succes. I november 1953 var der produceret en halv million vespaer. I juni 1956 er nåede produktionen op på 1 million. Herefter: 1960 2 millioner, 1970 4 millioner og i 1988 var der solgt over 16 millioner vespaer. Fra 1946 til 1965 hvor Enrico Piaggio døde, blev 3,350,000 Vespaer fremstillet i Italien alene - en for hver halvtreds indbyggere.

Vespa PX (125, 150 og 200cc) er den største salgssucces i hele historien om Vespa. Det er den "originale vintage" - lanceret i 1977, har det solgt over to millioner enheder, og som sådan er en favorit blandt dem med en følelse af nostalgi, men også med den yngre marked.

Vespa og de kendte

Vespa er meget stilfuld og helt sin egen, og samtidig yderst komfortabel at køre på.

Men Vespa er ikke kun et produkt. Den er også en del af den sociale historie. I filmen "Dolce Vita" blev Vespa et synonym for scooter. Udenlandske ournalister beskrev Italien som "det land, hvorfra Vespa kommer", og Vespaens rolle i sociale historie skete ikke bare i Italien, hvilket fremgår af utallige film.

Audrey Hepburn og Gregory Peck i "Roman Holiday" var kun de første af en lang række internationale skuespillere, til at blive set på verdens mest berømte scooter. Andre film går fra "Quadrophenia" til "American Graffiti", fra "The Talented Mr. Ripley "til" 102 Dalmatinere ", for ikke at nævne "Kære Dagbog".

I fotooptagelser har Vespa været en "rejseledsager" for navne som Raquel Welch, Ursula Andress, Geraldine Chaplin, Joan Collins, Jayne Mansfield, Virna Lisi, Milla Jovovich, Marcello Mastroianni, Charlton Heston, John Wayne, Henry Fonda, Gary Cooper, Anthony Perkins, Jean-Paul Belmondo, Nanni Moretti, Sting, Antonio Banderas, Matt Damon, Gérard Depardieu, Jude Law, Eddie Murphy og Owen Wilson. 

 

 

fb